Nu! Tijd voor Mij als e-book (PDF)
Header afbeelding

Gedragsverandering

Niet elk gedrag is bewust en gepland gedrag. Ruim 95 procent gebeurt onbewust.
Krijg inzicht in de gewoontes die jouw geluk in de weg staan.

Gedrag en gedragsverandering

Gedrag is alles wat we doen en wat we denken. Of anders gezegd is gedrag datgene wat zichtbaar is van onze persoonlijkheid. Er zijn twee soorten gedrag, bewust gedrag en onbewust gedrag. Ons gedrag wordt vaak gevisualiseerd door een grote ijsberg. Van een ijsberg steekt namelijk maar een klein deel boven het water uit. Het grootste gedeelte bevindt zich onder water. Zo zit het ook met gedrag.

Het topje van de ijsberg

Slechts 5% van ons gedrag is bewust gedrag. Het bewuste gedrag is gedrag waar we eerst over nadenken. Het schrijven van een e-mail naar een belangrijke klant of welke positie je ten opzichte van iemand anders inneemt.
Tijd voor Mij ijsberg

Het onbewuste gedrag

De overige 95% van ons gedrag is onbewust gedrag; het gedeelte van de ijsberg dat zich onder water bevindt. Je onbewuste gedrag bestaat uit de dagelijkse gewoontes en hoe je met anderen omgaat.

Tandpasta op je tandenborstel smeren gaat bijvoorbeeld vanzelf. Je hoeft niet bewust na te denken hoe je de tube tandpasta open moet draaien en hoe je de tandpasta op je tandenborstel smeert. Het gaat bijna vanzelf en voor je het weet zijn je tanden weer gepoetst.

Als je het maar vaak genoeg doet, creëer je een soort van als….dan…. momenten. Als je naar bed wilt gaan, poets je eerst je tanden. Dit is interessant, want zo kun je ook gezonde gewoontes tot een routinehandeling maken.

Zoals Aristoteles het al eens zei “We zijn wat we herhaaldelijk doen”.

Gedragsverandering voor een geweldig leven!

Gedragsverandering is zo lastig omdat we het grootste gedeelte onbewust doen en er dus vaak niets van merken. Met Tijd voor Mij leer je de gewoontes af die jouw geluk in de weg staan. Bovendien staat jouw Tijd voor Mij boek boordevol praktische tips, opdrachten en adviezen om die gewoontes aan te leren die je energie geven en je gelukkiger maken.

De inhoud van jouw Tijd voor Mij boek is gebaseerd op de literatuur over gezondheid, leefstijl, gedragsverandering en geluk. Zo leer je nieuwe gewoontes aan volgens de fases van gedragsverandering en dit is afhankelijk van jouw huidige situatie.

Lees meer over gedragsverandering in de blog: Gelukkiger door gedragsverandering.