Nu! Tijd voor Mij als e-book (PDF)
Header afbeelding

Meer energie

Moe, futloos en prikkelbaar. We hebben er allemaal wel eens last van.
Lees hier hoe je weer bergen energie krijgt!

Gebrek aan energie

Net als je auto, heb jij ook brandstof nodig om vooruit te kunnen komen. Als je weet hoe je jouw tank kunt bijvullen en hoe je zo duurzaam mogelijk kun rijden, ervaar je hoe je meer uit je leven kunt halen.

Gebrek aan tijd is nooit de beperkende factor. Het is vaak een combinatie van gebrek aan energie en de verkeerde prioriteiten stellen. In dit artikel gaat het over energie en hoe je meer energie kunt krijgen.

De juiste energiebronnen

Het is belangrijk om de juiste energiebronnen te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ontbijten met een halve liter energiedrank en een reep chocolade, maar dit bezorgt je alleen op de korte termijn energie. Op de lange termijn krijg je een suikerdip en voel je je lusteloos en vermoeid.

Wat je wel meteen energie geeft, zijn bezigheden waar je je prettig bij voelt en waardoor je in flow raakt. Flow ervaar je als je ergens zo gefocust mee bezig bent dat je alles en iedereen om je heen vergeet. De tijd lijkt te vliegen. Je gaat er helemaal in op.

De bezigheden die je in flow brengen, zijn voor iedereen verschillend. Je kunt het bijvoorbeeld ervaren als je schildert, speelt met je kind, aan het autorijden bent of als je helemaal losgaat op je favoriete muziek. Waardoor raak jij in flow? Doe dit vaker en je krijgt niet alleen meer energie, maar je voelt je ook gelukkiger!

Doe energiek

Door even een korte sprint te trekken naar de bus of 100 boksbewegingen naar jezelf in de spiegel te maken, krijg je een enorme energieboost. Alle spieren in je lichaam worden aan het werk gezet en je hersenen staan op scherp.

Voed je lichaam

Tussen eten en voeden zit een groot verschil. Je eet om je trek te stillen en je voedt je lichaam door rekening te houden met de stoffen waar je lichaam behoefte aan heeft. Stop met eten en begin met voeden. Kies voor goede, gezonde producten die je energie geven en drink water. Veel water.

Slaap voldoende

Een open deur natuurlijk, maar toch het vermelden waard. Want iedereen heeft een andere hoeveelheid nachtrust nodig. Als jij voor de wekker wakker wordt, heb je voldoende nachtrust gehad. Sta meteen op, beweeg actief of gooi een plens koud water in je gezicht. Dit geeft je meteen een fit en energiek gevoel.

Stop dus met snoozen, want dit heeft helemaal geen effect. Je bent al uit je diepe slaap en wordt alleen vermoeid als je langer blijft liggen. Gooi die gordijnen open en adem de frisse buitenlucht in.

Doe leuke dingen

Regelmatig leuke dingen ondernemen, geeft je veel energie. Een gezellig avondje uit of met de kinderen naar een pretpark is natuurlijk erg leuk, maar een lange boswandeling, gezellig kokkerellen met vrienden of een romantisch avondje thuis zijn minstens zo leuk.

Ontmoet leuke mensen

De mensen waarmee je omgaat, hebben veel invloed op jouw energieniveau. Klagers en pessimisten kunnen de energie letterlijk uit je lijf zuigen. Probeer deze mensen te vermijden en omring je met energieke, positieve mensen.

Lees hoe je met energiezuigers moet omgaan.

Dit is slechts een kleine greep uit de honderden manieren om meer energie te krijgen. Wil jij weten hoe jij meer energie kunt krijgen? Bestel dan jouw Tijd voor Mij boek vol praktische tips voor meer energie, plezier en vooral meer geluk.

Kijk voor meer tips over energie ook eens op de Tijd voor Mij blog.