Nu! Tijd voor Mij als e-book (PDF)
Header afbeelding vervolgpagina FAQ

Beter in je vel dankzij mindful eten

Bewust genieten van je eten. Mindful eten zorgt ervoor dat je weer lekker in je vel
komt te zitten en je zelfs zonder veel moeite de overtollige kilo's kwijtraakt.

Verleng je vakantiegevoel: 5 tips

Combineer jij je maaltijden ook altijd met werken, lezen, tv kijken, computeren, reizen of iets anders? En eet jij ook vaak meer dan nodig? Dan is mindful eten echt iets voor jou. Lees hier alles over mindful eten.

blog_groot_deegEten is iets wat je gemakkelijk kunt combineren met andere zaken om tijd te besparen. Een boterham op de vuist meenemen op de fiets of in de auto. Achter je bureau eten terwijl je nog wat e-mails beantwoordt of met je bord op schoot het journaal kijken. Ideaal toch? Zeker in deze hectische tijden.

Als je eten combineert met andere zaken, eet je veel meer en sneller.

Terwijl ik mijn mond vul, ben ik in gedachten ergens anders. Weer schrik ik dat mijn bord al leeg is. Voor mijn gevoel heb ik nog helemaal niet zoveel gegeten. Zal ik nog een keer opscheppen?

Herken jij jezelf hierin? Dan is mindful eten misschien iets voor jou.

Mindful eten betekent dat je een ontspannen relatie met eten hebt. Je neemt de tijd om echt te genieten van je eten en je luistert naar alle signalen van je lichaam.

Waarom is mindful eten zo goed?

Als je mindful eet, luister je goed naar de signalen van je lichaam waardoor je

Mindful eten : niet meer oordelen

Mindful eten betekent dat je nieuwsgierig je eigen eetgewoontes analyseert zonder te oordelen. Stel je hebt zin in een reep melkchocolade met hazelnoten. Neem hier dan een hap van en kijk wat er met je gebeurt zonder de gedachten dat het ongezond is of dat je zwak bent toe te laten.

Ervaar wat de chocolade met je doet. Wat proef je? Wat ruik je? Wat gebeurt er in je mond? Welk effect heeft de hap op je lichaam en welke gevoelens heb je hierbij? Vond je het echt zo lekker als verwacht? Wat maakt dat je deze reep zo lekker vindt?

Probeer geen oordeel te hebben over je eetpatroon. Als je denkt ‘ik mag die chocoladereep niet’ dan ontstaat er schuldgevoel en kun je niet objectief naar je eigen eetpatroon kijken.

Mindful eten betekent dat je zelf gaat ontdekken wat goed voor je is. Laat je lichaam je vertellen wat goed en slecht is, hoeveel voeding je nodig hebt en waar je zin in hebt.

Mindful eten: 5 tips

  1. Vermijd de afleiding. Eet aan tafel zonder krant, televisie, telefoon, etc.
  2. Maak van je maaltijd een feestje. Dek de tafel, zorg voor zoveel mogelijk kleuren op je bord,
  3. Ontdek je eten met al je zintuigen. Wat zie, ruik, voel en proef je?
  4. Geef voordat je gaat eten je hongergevoel een cijfer. Een 1 is helemaal geen honger en een 10 is heel erg veel honger. Bepaal dan of de hoeveelheid eten past bij je hongergevoel. Halverwege en aan het eind van de maaltijd geef je je hongergevoel nogmaals een cijfer.
  5. Neem de tijd. Zorg dat je rustig kunt eten. Neem kleinere hapjes, leg af en toe even je bestek neer om te genieten en goed te kauwen.

Stap voor stap mindful eten

Mindful eten is niet iets wat je van de een op de andere dag kunt leren. Het is een groeiproces en naarmate je het langer doet, zal het gemakkelijker gaan. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer iets kunt eten omdat het gezellig is of omdat je zin hebt in het eten.

Het belangrijkste is dat je bewust wordt van je verschillende hongergevoelens en dat je bewust geniet van het eten. Dan wordt eten niet alleen fijner, maar zal je ook minder vaak jezelf te buiten gaan aan ongezonde hapjes.

Tip: Doe het eens anders

Bereid je eitje eens op een andere manier, doe boodschappen in een andere winkel, zoek nieuwe recepten, vervang je boterham door een frisse salade en laat je verrassen. Eten is leuk en een grote ontdekkingsreis waar je elke dag van kan genieten

Terug naar blog overzicht

Vergroot nu jouw geluk of dat van een ander!