Nu! Tijd voor Mij als e-book (PDF)
Header afbeelding vervolgpagina FAQ

De chocolade verslaving

Chocolade maakt ons gelukkig. Komt dit door de cacao of toch door wat anders?

De voor- en nadelen van die heerlijke chocolade

Ben jij ook zo gek op chocolade? Er zijn maar weinig mensen die er niet van houden. Velen zeggen zelfs dat ze eraan verslaafd zijn. Kan dat? Lees hier alles over de cacao verslaving

Van cacaoboon tot chocolade

Chocolade wordt gemaakt van cacao uit de cacaobonen. De bonen worden gedroogd, geroosterd en tot fijn poeder vermaalt. Hieruit wordt het vet gefilterd en wat overblijft is cacaopoeder. Hiervan wordt chocolade gemaakt. Echte chocolade bestaat voor minimaal 75% uit cacao. Dit is behoorlijk bitter en lang niet iedereen vindt dit lekker.

De chocolade verslaving

De chocolade varianten

Daarom zijn er meerdere smaken chocolade. De meest natuurlijke (een meest bittere) smaak is puur. Deze variant bevat de meeste hoeveelheid cacao. Toch is dit vaak nog minder dan 70%. De tweede variant is melkchocolade. Deze bevat ongeveer 25% cacao. Hieraan zijn suikers, vetten, smaakstoffen en melkpoeder toegevoegd om de smaak te verzachten. De derde variant is de witte chocolade. Eigenlijk is dit geen chocolade omdat er helemaal geen cacaopoeder in zit. Witte chocolade bevat alleen cacaoboter, gecondenseerde melk, suiker en vanille.

Suiker- en vet verslaving

Het lekkere gevoel na het eten van chocolade komt niet door de cacaopoeder, maar waarschijnlijk door de combinatie van suiker en vet. Door die combinatie komen endorfines in je lichaam vrij. Deze stof komt ook vrij als je een uurtje sport, verliefd wordt of seks hebt.

Voordat je een cacaoverslaving ontwikkelt, moet je wel erg grote hoeveelheden eten. Cacaopoeder wordt namelijk pas verslavend als je minimaal 25 kilo pure chocolade per dag eet.

De voordelen van chocolade

Gelukkig is een beetje chocolade op z’n tijd ook helemaal niet zo slecht voor je. Sterker nog, regelmatig een stukje chocolade is zelfs gezond. De antioxidanten en flavonoïden in cacao hebben een positieve invloed op je bloeddruk en bloedvaten. Elke dag zo’n 10 gram pure chocolade bevat al voldoende cacaopoeder om je gezondheid positief te beïnvloeden.

Melkchocolade en witte chocolade zijn in verhouding veel minder goed voor je. De hoeveelheid vetten en suikers doen de positieve werking van de cacao teniet. Deze chocolade varianten eet je dus eigenlijk alleen omdat je het lekker vindt. En dat is op z’n tijd natuurlijk ook prima.

Als je behoefte hebt aan dat fijne gevoel dat je van chocolade krijgt, kun je ook eens een flinke wandeling maken in de buitenlucht, een intieme vrijpartij hebben of een uurtje gaan sporten. Een stukje chocolade na afloop is dan extra lekker. Twee vliegen in 1 klap.

Wil jij weten welke invloed jouw eetpatroon heeft op jouw energie en gezondheid? Bestel dan nu jouw Tijd voor Mij boek. Binnen 10 dagen kun je al aan de slag. Lees ook wat andere mensen van Tijd voor Mij vinden!

Terug naar blog overzicht

Vergroot nu jouw geluk of dat van een ander!