Nu! Tijd voor Mij als e-book (PDF)
Header afbeelding vervolgpagina FAQ

Positief denken kun je leren

Niet de omgeving of omstandigheden zijn verantwoordelijk voor jouw geluk.
Dat ben jij! Probeer hier het maximale uit te halen.

Kleine aanpassing, groot geluk!

Je kent ze vast wel, ras optimisten. Mensen die altijd en overal het positieve van inzien. Hoe doen ze dat toch? Voor een groot deel is dit erfelijk bepaald en voor een deel komt dit door hun gedrag.

Die erfelijke aanleg kunnen we niet veranderen, maar je gedrag is wel iets waar je invloed op hebt. Dit artikel geeft je handvatten om je optimistisch te gedragen.

Positief denken kun je leren

Positief denken door positief doen

Ga eens rechtop zitten. Ontspan je schouders en tover een glimlach op je gezicht. Zo, dat voelt al meteen een stuk beter. Dat komt omdat je houding en gezichtsuitdrukking meteen een seintje naar je hersenen geven. Je hersenen krijgen blije signalen en denken dat jij je wel blij moet voelen. Meteen maken ze de stoffen aan die hierbij horen en zo versterk jij zelf je geluksgevoel.

Als je je goed voelt, raak je al snel in de positieve spiraal omdat het energie geeft. Voor neerslachtigheid hoef je niets te doen. Voor een fijn en gelukkig gevoel moet je je wel inspannen.

Het verschil in gedachtes tussen pessimisten en optimisten zit hem bijvoorbeeld in het feit dat pessimisten denken dat een negatieve gebeurtenis lang zal duren. Optimisten zien het als een tijdelijke gebeurtenis. Een ander voorbeeld is dat pessimisten negatieve gebeurtenissen op hun hele leven betrekken. Tenslotte voelen pessimisten zich schuldig voor wat er mis gaat in hun leven. Ze zijn boos op zichzelf en hebben veel negatieve gevoelens. Toch blijkt dat fouten maken noodzakelijk is om te groeien.

Voor het oplossen van negatieve gedachten is het belangrijk om de volgende punten te doorlopen.

  1. Herkennen van negatieve gedachten naar aanleiding van gebeurtenis (een vriendin belt mij niet terug)
  2. Bekijken hoe je situaties interpreteert (Ze zal me vast heel ongezellig vinden en wil liever niet met me afspreken)
  3. Voelen wat die interpretatie in je losmaakt (Het maakt me onzeker en verdrietig)
  4. Bekijken of dit de enige mogelijke interpretatie is (misschien is ze te druk of heeft ze mijn bericht niet ontvangen)
  5. Kijken wat de nieuwe interpretatie aan gevoelens in je losmaakt (Ik zal haar eens opbellen om te kijken hoe het met haar gaat).

Focus niet op wat fout gaat, maar kijk hoe je het kunt herstellen. Het zijn slechts gedachten. Het gaat erom wat je ermee doet.

Vaker positief denken

Als je je negatieve gedachten wilt ombuigen naar positieve gedachten, dan volgen hier een aantal tips:

Natuurlijk is het onmogelijk om 24 uur per dag positief te zijn. Zelfs die ras optimisten hebben momenten dat ze negatieve gedachten hebben. Dat geeft ook helemaal niet. Het is een leerproces. Het is wel belangrijk om je hiervan bewust te zijn en na deze gedachte weer positief te denken.

Negativiteit brengt je nergens. Optimisme geeft je energie en vergroot de kans op succes. Heel veel succes. Geniet van het proces.

Terug naar blog overzicht

Groei zoals je wilt zijn