Nu! Tijd voor Mij als e-book (PDF)
Header afbeelding vervolgpagina FAQ

Slechte gewoontes afleren

Niet de omgeving of omstandigheden zijn verantwoordelijk voor jouw geluk.
Dat ben jij! Probeer hier het maximale uit te halen.

Kleine aanpassing, groot geluk!

De juiste gewoontes maken het verschil tussen een goed en een geweldig leven. In dit artikel lees je hoe je van je slechte gewoontes af komt. Dit geeft weer ruimte voor goede gewoontes die je gelukkig maken!

Voor een geweldig leven is het belangrijk dat je zoveel mogelijk goede gewoontes doorvoert en slechte gewoontes afleert. In dit artikel geef ik je tips voor het afleren van een gewoonte.

Net zoals je een gewoonte aanleert, kun je een gewoonte ook afleren. Laten we eerst eens bekijken uit welke 3 onderdelen een gewoonte bestaat.

  1. Prikkel de aanwijzing in de omgeving die leidt tot:
  2. Routine: de handeling
  3. Beloning: het goede gevoel of het positief effect van de handeling

Het afleren van slechte gewoontes betekent het vervangen van je negatieve routine (handeling) door een positieve handeling. Je moet dus weten wat jouw beloning is? Snaai jij om je honger te stillen? Snaai jij om wat te doen te hebben? Snaai jij om je minder eenzaam te voelen?Slechte gewoontes afleren

Experimenteer met beloningen

Door te experimenteren met andere beloningen kom je heel snel achter de beloning waarnaar jij op zoek bent.  Eet eens een boterham als je snaaitrek krijgt. Ga eens wat doen of zoek vrienden of familie op. Geeft dat hetzelfde gevoel? Dan weet je wat jouw beloning is.

Jouw gedrag wordt aangestuurd door verschillende prikkels. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de volgende vijf prikkels hier meestal voor verantwoordelijk zijn:

  1. Locatie (zin in eten als je de keuken inloopt)
  2. Tijd (koekjes eten om 10.00 uur)
  3. Emoties (zin in chocolade als je verdrietig bent)
  4. Gezelschap (Altijd snoepen met je vriendin)
  5. De voorgaande handeling (na een bezoek aan oma naar de McDonalds)

Als je je bewust bent van welke prikkel jouw gedrag veroorzaakt, ga de prikkel dan uit de weg door zo weinig mogelijk in de keuken te komen of verander de prikkel door een andere route te rijden zodat je niet meer langs de Mac rijdt of ga een eind wandelen met je vriendin.

De gewoonte is het zesde zintuig dat de andere vijf overheerst.

Natuurlijk kun je een gewoonte niet van de ene op de andere dag veranderen. Lees hier hoe lang het duurt voordat je nieuwe gewoontes aanleert.

Terug naar blog overzicht

Groei zoals je wilt zijn